mandag den 18. juni 2012

Mens vi venter: En drabssag fra firserne

Som jeg har skrevet i kommentarerne til det sidste indlæg er knoglerne, jeg fandt i skoven, i øjeblikket til undersøgelse hos en ekspert på området. Men pålidelige undersøgelser tager tid, hvilket er beklageligt for utålmodige mennesker, og mennesker, som gerne vil have svar.
Men viser det sig, at det rent faktisk er pigen, der ligger begravet ude i skoven, tilføjes helt nye dimensioner til vores forståelse af den forbrydelse, der er blevet begået. I de seneste par år har der været en del sager fremme i medierne om børnemisbrug og pædofili. Dem vil jeg ikke behandle her, i stedet vil jeg fortælle om en sag fra firserne, som kan vise sig at have nogle ubehagelige forbindelser til vores egen sag.
I 1982 blev liget af en ti-årig pige fundet i en grøft nær Nykøbing Sjælland. Hun var pakket ind i en sæk og havde kvælningsmærker på halsen. Efterfølgende blev det også slået fast, at pigen var blevet voldtaget før sin voldsomme død. I løbet af de følgende dage afhørte politiet den mistænkte gerningsmand, Frede Sander Jensen, og en uge efter fundet af pigen blev han formelt arresteret og sigtet for mordet. Han erklærede sig uskyldig i enhver sammenhæng, men blev dømt på livstid i fængslet grundet anklagerens tungtvejende beviser: en elledning brugt til at kvæle pigen manglede fra hans varevogn, tekniske beviser på, at pigen havde befundet sig i samme varevogn, og en tabt hjulkapsel tæt ved grøften, hvor pigen var blevet efterladt.
Han blev overflyttet fra de to første fængsler, Vridsløselille og Maribo, på grund af overfald fra sine medfanger og tilbragte det meste af resten af sin tid i frivillig isolation.
Til sidst skal det lige slås fast, at jeg ikke antyder nogen faktisk forbindelse mellem sagerne ud over deres natur, da gerningsmanden, Frede Sander Jensen, døde i fængsel i 1997, fire år før pigens forsvinding.

Kilder:

7 kommentarer:

  1. Man finder det ikke rart at læse dette. Næste gang kunne du skrive lidt om ællinger og killinger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, rart er det ikke, men det er virkeligheden, det må man bare indse. Sådanne ting sker.

      Slet
  2. Det huer nu heller ikke mig, at det hele er så mørkt. Kunne der ikke være lidt solskin også?

    SvarSlet
  3. Jeg er begyndt et tvivle lidt på din historie. Jeg har nu brugt en times tid på at opstøve en eneste artikel fra et dagblad fra dengang uden held.

    Kan du give en reference for at understøtte din troværdighed?

    SvarSlet
    Svar
    1. oPRIGTIGHED:
      http://oktoberland-research.blogspot.dk/2012/06/abenhed.html

      Slet