fredag den 20. juli 2012

Møde med historieprofessor


For at vende tilbage til den konkrete sag: Det lykkedes mig at komme i kontakt med en historieprofessor, der var perifert involveret i sagen, og som også havde studeret detaljerne omkring flere historiske personers forsvindinger, bl.a. nogle af de i sidste indlæg nævnte. Professoren blev en af mine hovedkilder i forhold til at udforme en holdbar teori om omstændighederne omkring pigens forsvinden.
Han var overbevist om, at pigen var blevet transporteret eller teleporteret til en anden verden, en parallelverden af en art. En verden, der var tæt knyttet til tiden for de europæiske hekseforfølgelser op gennem femten- og sekstenhundredetallet – grundene til denne antagelse er mange og vil blive nærmere uddybet i bogen. Han udførte også forsøg, der skulle facilitere en kontakt til pigen, en rekonstruktion af den verden, hun befandt sig i. Efter hans mening lykkedes det ham også at etablere en kontakt, men det førte fortrydeligvis ikke til pigens redning. Som han sagde om rejse mellem verdener: ”Der er ikke nogen, der har kunnet forklare det endnu, hvordan sådan nogle spring sker. Jeg behøver vel ikke fortælle dig, at det ikke er nogen eksakt videnskab. Pseudovidenskab ville de fleste vel kalde det.”
Jeg spørger ham, om der er sket fremskridt i feltet siden da, men han indrømmer, at det er der ”ikke rigtig.”
Uforklarlige forsvindinger vedbliver altså at være uforklarlige forsvindinger.

Og slutteligt vil jeg også gerne opfordre læsere af bloggen, som interesserer sig for disse ting i at deltage i debatten – dette er stadig en åben sag, og har du særlig viden om historiske fortilfælde, om parallelle verdener, om tidsspring eller andre relevante emner hører jeg gerne fra dig! Jeg stiller naturligvis også resultaterne af min øvrige research til rådighed (fulde interviews mm.), hvis der kan komme frugtbare teorier ud af det – uden tvivl er der folk, som ved mere om disse emner end jeg.
Kontakt, som altid: oktoberland.research@gmail.com

16 kommentarer:

  1. Denne historieprofesser lyder interessant. Kunne man få navnet på ham?

    SvarSlet
    Svar
    1. Manden bad om ikke at få sit navn nævnt, og det respekterer jeg.
      Det fulde interview bliver offentliggjort i bogen, men som sagt, hvis du har særlige kvalifikationer inden for det her felt, må du da gerne kontakte mig direkte, så kunne vi måske finde ud af noget.

      Slet
    2. Grunden til min interesse er, at jeg selv er ved at skrive en afhandling om selvsamme emne, og så kunne det jo være kanon at lufte tanker med en med samme tanker. Kunne du slet ikke måske give ham mine kontaktoplysninger, hvis jeg sender dig dem?

      Slet
    3. Selvfølgelig. Bare skriv til mig.

      Slet
  2. Hej NJ
    Nu har jeg fulgt din blog i et stykke tid, og jeg må sige, det er lidt interessant. Min morfar forsvandt tilbage i 1998 sporløst, og så alligevel ikke. For et par år siden dukkede der en op, der hævdede at have mødt ham. Men ikke i vores verden. Det var et sted, hvor alt var mere stenalderligt, og folk levede af deres hænder.
    Dengang afviste min familie det blankt, men efter at have fulgt din blog, tænker jeg der måske er noget om snakken?
    VH Jacob Berg

    SvarSlet
  3. Hej Jacob
    Det var da bemærkelsesværdigt - og jeg må sige, at det lyder til at minde meget om omstændighederne i den sag, jeg beskæftiger mig med. Hvad arbejdede din morfar med, før han forsvandt? Han skulle vel ikke have været snedker eller noget lignende? Og hvem påstod at have mødt ham, også et familiemedlem eller en helt fremmed?

    - Nikolaj

    SvarSlet
    Svar
    1. Siden du spørger, så havde han en gård, hvor han havde jerseykøer og høns. Betyder det noget da?
      Og manden, der dukkede op, var en fremmed. Pludselig en dag stod han bare på min mors dørtrin og sagde, han havde en besked fra min morfar. Selvom det er en håndfuld år siden, husker jeg ham stadig. Bare tæer, kedeligt brunt tøj og en dolk i bæltet.
      Hvad betyder det?

      Slet
    2. Jeg har vist tidligere skrevet, at jeg tror på kontekstafhængige parallelverdener eller forsvindinger, det vil sige, at det har afgørende betydning, hvad personen har beskæftiget sig med, hvad der har optaget vedkommende mentalt.
      At din morfar var landmand lyder så til at passe udmærket på beskrivelsen af det andet sted. Nu kommer jeg endnu en gang til for alvor at tænke på, hvor mange af disse tilfælde, der findes rundt omkring i landet. Den naturlige reaktion er jo bare at afvise alternative forklaringer, men stadig ... Ja, jeg ved det ikke. Jeg skal ikke kunne sige, hvor din morfar forsvandt hen. Det er muligt, at hans tilfælde var ligesom pigen fra Koldings, men det hele kan også have været et tilfælde. Nogle tilfælde kan dog være for utrolige til at være helt betydningsløse.
      Man kunne vel ikke finde frem til den fremmede mand igen?

      Slet
    3. Desværre. Siden han besøgte os, har jeg forsøgt en enkelt gang, men han lever som hjemløs nu og er blevet stærkt afhængig af stoffer og alkohol.
      Er der en chance for, at jeg får min morfar at se igen?

      Slet
    4. Jeg ville ikke regne med det. Desværre.

      Slet
    5. Så der er slet ikke nogen mulighed for bevidste spring?

      Slet
    6. Ikke som jeg kender til.

      Slet
  4. Ej, nu må I da holde op. Tror I virkelig selv på det lort der? Det er jo for latterligt!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rasmus
      Ja, utroligt som det end kan lyde, så er vi flere, der ikke holder os til hvad vi kan se med vores øjne og høre med vores ører. Verden er stor og ofte utrolig. Jeg søger forklaringer over alt, hvor de befinder sig. Det må du gerne kritisere, men hold i det mindste tonen ren.
      - Nikolaj

      Slet
    2. Tror du også på nisser og skovtrolde? Og drager? Engle, måske? Vampyrer? Zombier?

      Slet
    3. Jeg trækker ikke mine teorier ud af det rene ingenting. Det prøver jeg også at vise og gøre klart både her og i bogen.

      Slet